Gra o Męce

To unikatowa figura Chrystusa Misteryjnego z ruchomymi ramionami, co pozwalało w trakcie misteriów zdjąć ją z krzyża i umieścić w grobie - odkryta w kościele w Mszczonowie. Kopię, widoczną na fotografii, wykonała na potrzeby inscenizacji "Gra o Męce" Małgorzata Sulisz

Postne Inspiracje

motto:

Ach te muchi,
Ach te muchi,
Wykonują dziwne ruchi,
Tańczą razem z nami,
Tak jak pan i pani
Na brzegu otchłani.

Otchłań nie ma nogi,
Nie ma też ogona,
Leży obok drogi
Na wznak odwrócona.

Ej muszki panie,
Muszki panowie
Nikt się już o was
Nigdy nie dowie,
Użyjcie sobie.

Na krowim łajnie
Albo na powidle
Odprawcie swoje figle,
Odprawcie figle.

Otchłań nie je, nie pije
I nie daje mleka.
Co robi? Czeka.

(Na cześć księdza Baki, Czesław Miłosz)

 

Średniowieczne dramatyzacje liturgiczne pięknie wpisały się w tradycję postu i polski teatr. Wystarczy przypomnieć Ludus Passionis czyli Gra o Męce Pańskiej w wykonaniu Warszawskiej Opery Kameralnej czy Ordo Passionis et Resurrectionis w kościele powizytkowskim w Lublinie wystawioną w konsultacji z Julianem Lewańskim w Teatrze Wyższego Seminarium Duchownego w Lublinie - mówi Waldemar Sulisz, który ułożył porządek spektaklu.

Partię Marii Magdaleny zaśpiewa Kaja Mianowana, solistka TM Roma ( główna rola w musicalu Upiór w Operze), gwiazda II edycji Post Festiwalu

"Ale był przecież ten teatr aktem uwielbienia, aktem smutku kalwaryjskiego i rezurek- cyjnej radości. Był serdecznym, ludzkim komentarzem do wykładu treści teologicznych. Był też zachwyceniem i zadumą poetycką. Zawierał jednocześnie (przedebwszystkim) ten przedziwny teatr ogromny zespół treści teologicznych i symbolicznych, mieszczących się także we współgraniu ze sobą przytoczonych cytatów psalmowych, ich muzycznego opracowania, ich adresowaniu do konkretnych postaci wykonujących właśnie obrzęd, którymi byli duchowni i ewentualnie uczniowie ze schola cantorum. Staraliśmy się więc przywołać po siedmiu wiekach dzieła i arcydzieła muzycznej i teatralnej sztuki, z grzeszną zuchwałością łącząc w jeden ciąg spektaklu fragmenty aż do pięciu obrzędów, odrywając je od właściwych godzin wielkich przeżyć religijnych. Niechże intencja wyrażenia właściwego szacunku dla anonimowych Twórców tych świetnych dzieł sztuki będzie naszym usprawiedliwieniem. (Julian Lewański)

To na pamiątkę tej ostatniej inscenizacji pokazujemy premierę Gry o Męce Pańskiej w bazylice Dominikanów. Partię Marii Magdaleny zaśpiewa Kaja Mianowana z TM. Roma. "Autor Rubrica Wratislaviensis" z końca XV w. kopiując dramatyczne oficjum Nawiedzenia Grobu przez trzy Maryje nazwał je nie Visitatio Sepulchri, ale „Ludus trium personarum" - a więc grą, spektaklem trzech person - tak dalece było dla niego jasne, że obrzęd uzupełniono teatrem" - tłumaczy prof. Julian Lewański. W tej grze teatralnej Kaja Mianowana odegra najważniejszą dla naszego widowiska rolę.

Kaja Mianowana

Urodziła się 19 lutego 1990 roku w Lublinie. Ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, z przerwą na studia na Austriackim Uniwersytecie Muzycznym w Graz. Znane tytuły, w których brała udział, to np.: „Upiór w Operze”, gdzie zagrała jako 17latka, „Les Miserables”, „Koty”, „Love Story” i „Lamaila” Macieja Pawłowskiego, który specjalnie dla niej napisał utwory do swojego baletowego widowiska.

Obecnie można ją obejrzeć w roli Fleur de Lys w pop-operze „Notre Dame de Paris” w Teatrze Muzycznym w Gdyni, do którego została wybrana przez samego kompozytora Riccardo Cocciante oraz w superprodukcji Teatru Muzycznego ROMA „Piloci”. Jest zwyciężczynią Międzynarodowego Festiwalu Anny German w Moskwie. Jako reprezentantka Polski śpiewała podczas otwarcia prestiżowych Międzynarodowych Targów Technologicznych Hannover Messe w Niemczech.

Poza życiem teatralnym, współpracuje z kompozytorami muzyki filmowej, śpiewa dawne pieśni sefardyjskie oraz jest wokalistką zespołu MelluSya, z którym pracuje obecnie nad wydaniem debiutanckiej płyty. Kaja od dzieciństwa gra na różnych instrumentach, jej pasją są języki obce. Mówi po angielsku, niemiecku i rosyjsku.

Od dwóch lat uczy emisji głosu na kierunku: Musical na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Zapraszam na Grę o Męce w bazylice Dominikanów, w Poniedziałek (drugi dzień świąt) 22 kwietnia 2019 o 21. Zaśpiewam partię Marii Magdaleny

Partię Matki Boskiej zaśpiewa Lidia Biały, doktorantka muzykologii KUL oraz studentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fideli kolanowych

"Synku miły i wybrany,
Rozdziel z matką swoją rany!
A wszakom cię, Synku miły, w swem sercu nosiła,
A takież tobie wiernie służyła,
Przemow k matce, bych się ucieszyła,
Bo już jidziesz ode mnie, moja nadzieja miła.

(Planctus, Lament Matki Boskiej pod krzyżem)

Lidia Anna Biały, doktorantka muzykologii KUL oraz studentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fideli kolanowych. Prymistka i założycielka kapeli Biała muzyka, laureatka wielu nagród międzynarodowych, ogólnopolskich i regionalnych w dziedzinie muzyki tradycyjnej. W jej skośnych oczach odbija się dom dziadków postawiony wedle legendy w centrum tatarskiej wsi. Wspina się po górach, łowi ryby, gra na czarnej suce i kilku niezwykłych instrumentach z duszą. Dowód na to, że instrumenty mają duszę? Niezwykła historia odnalezienia fideli płockiej. Wydobytej z ziemi podczas badań archeologicznych. Po oczyszczeniu, powieszono instrument, podczas kręcenia dokumentalnego filmu, z otworu rezonansowego fideli wyleciał młody motyl. Przysiadł na chwilę na krawędzi instrumentu i odleciał. Co za niezwykły znak.

"Zasię Jezus zaśpiewa do Marii:
Niewiasto, odpuszczone są tobie grzechy. Wiara twa zachowała cię. Idźże w pokoju.

Celebrans:
Módlmy się. Spraw, najłaskawszy Ojcze, aby Maria Magdalena, która kochając Pana naszego Jezusa Chrystusa nade wszystko otrzymała odpuszczenie grzechów, wybłagała nam Twoje miłosierdzie oraz wieczne szczęście, przez tegoż Chrystusa, Pana naszego. Amen".

Paweł Grochocki w projekcie „Minimal Blood” (Pieśni krwi), który wyrósł z fascynacji tradycyjnymi polskimi balladami i pieśniami dziadowskimi

Partię Jezusa zaśpiewa Paweł Grochocki. Paweł Grochocki, zajmuje się stylem śpiewu męskiego i folklorem religijnym, obrzędami i pieśniami pogrzebowymi. Uczy się od wiejskich śpiewaków, prowadzi badania terenowe i warsztaty śpiewu. W 2017 roku jako duet Grochocki_Odorowicz zdobył Grand Prix XX Festiwalu Polskiego Radia „Nowa Tradycja”. Jego projekt „Minimal Blood” (Pieśni krwi) wyrósł z fascynacji tradycyjnymi polskimi balladami i pieśniami dziadowskimi, opowiadającymi o losach i zbrodniach kobiet. Hipnotyzujący, narracyjny charakter pieśni został wzmocniony poprzez sięgnięcie w warstwie instrumentalnej do stylistyki minimalistycznej. Minimalizm, operujący krótkimi, nakładającymi się na siebie, wielokrotnie powtarzanymi motywami jest oryginalną ramą dla tych mantrowych w charakterze i niekiedy mrocznych a zwykle tragicznych opowieści.

Tycjan, Maria Magdalena

"Chór zaśpiewa:
Przystąpiła do stóp Jezusa grzeszna niewiasta Maria, i ucałowała je umyła łzami, i wytarła włosami, i namaściła olejkiem. Odpuszczono jej wiele, gdyż wiele umiłowała."

Partie chóralne zaśpiewa Męska Grupa Śpiewacza z Ryk pod dyrekcja charyzmatycznego Pawła Warownego. Grupa składa się z autentycznych ludowych śpiewaków z różnych miejscowości powiatu ryckiego, którzy do dnia dzisiejszego praktykują dawny sposób śpiewania i kultywują dawny repertuar. Grupa jest laureatem prestiżowego Turnieju Muzyków Prawdziwych w Szczecinie. W naturalny sposób źródłem ich wykonawstwa stały się tradycyjne pieśni ludowe z okolic Ryk.

Za kopię średniowiecznej rzeźby Chrystusa Misteryjnego, kostiumy, scenografię, światła odpowiada Małgorzata Sulisz, na co dzień kurator strefy sztuki na Europejskim Festiwalu Smaku

W spektaklu wystąpi także kopia gotyckiej rzeźby Chrystusa To unikatowa figura Chrystusa Misteryjnego z ruchomymi ramionami, co pozwalało w trakcie misteriów zdjąć ją z krzyża i umieścić w grobie - odkryta w kościele w Mszczonowie. Kopię, widoczną na fotografii, wykonała na potrzeby inscenizacji "Gra o Męce"  Małgorzata Sulisz, (kostiumy i dekoracje w Ordo Passionis et Resurrectionis, asystent słowackiego scenografa Vladimíra Čápa w spektaklu Dekameron, asystent Zofii de Inez w spektaklu „Plaisirs d`amour” Zofii Kalińskiej, która także odpowiada z scenografię kostiumy).

Za pomysł odpowiada Waldemar Sulisz, absolwent Gimnazjum im. Króla Władysława Jagiełły w Dębicy (skończyli je także Anna Augustynowicz, Tadeusz Łomnicki, Krzysztof Penderecki), studia magisterskie i doktoranckie na KUL pod kierunkiem prof. Ireny Sławińskiej. Uczeń prof. Władysława Panasa. Akustyk w Scenie Plastycznej Leszka Mądzika. Wraz z prof. Julianem Lewańskim i ks. prof. Ireneuszem Pawlakiem, który dyrygował Scholą Gregoriana z KUL  i Teatrem Seminarium Duchownego w Lublinie przygotował spektakl "Ordo Passionis et Resurrectionis", wystawiony  w kościele powizytkowskim. Założyciel Teatru Studyjnego, pierwszej impresaryjnej sceny w Lublinie. Spektakl "Plaisirs d’ amour" przygotowany przez Zofię Kalińską dostał główną nagrodę w Edynburgu. Z Krzysztofem Miklaszewskim film Ostatnia szansa Wielopola dla TVP.

Gra o Męce

Porządek gry wielkanocnej ułożył Waldemar Sulisz, materię muzyczną opracowali Lidia Biały i Paweł Warowny,  rzeźba, kostiumy, scenografia Małgorzata Sulisz.
Premiera 22 kwietnia (drugi dzień świąt Wielkanocy), 21, bazylika Dominikanów w Lublinie.