Jej głos kruszy kryształ

Jej głos kruszy kryształ

Poznajcie Christine Daae, kobietę, której potężny głos, kruszy kryształ. Poznajcie Kaję Mianowaną! Niezwykła, pełna pasji aktorka musicalowa, która gra w wielu znanych przedstawieniach, m.in. „Upiór w Operze” czy „Les Miserables” – pochodzi z Lublina. Niezwykły głos, żarliwe aktorstwo, ogień na scenie.

Notre Dame de Paris w Teatrze Muzycznym w Gdyni. Polska prapremiera tego światowego hitu to połączenie mocnych wokali, dobrej choreografii i widowiskowych popisów kuglarskich. To dar Pomorza dla historii musicalu w Polsce. Fot. Piotr Manasterski

– Pewnego razu zapaliłam się na scenie. Dosłownie! Podczas jednego ze spektakli „Les Miserables” kostium zajął się od żarzącego się w moich dłoniach znicza… Strażak gasił mnie na scenie. Na szczęście spalił się tylko kostium i moje rzęsy. Niestety do tej pory koledzy żartują: „Kaja aż pali się do grania” – mówi Kaja Mianowana.

 


Tytułowy utwór z musicalu Andrew Lloyd Webbera ‘The Phantom of the Opera’ w wersji polskiej z Teatru Muzycznego Roma w wykonaniu Kai Mianowanej i Tomasza Steciuka

 

Kiedy zagrała w „Upiorze” miała, zaledwie 17 lat. Kaja śpiewa partię Christine Daaé. To główna postacią kobiecą powieści Gastona Leroux Upiór w operze jak również w adaptacjach filmowych, musicalowych oraz kontynuacjach tego dzieła. Jest młodą śpiewaczką operową (sopranem), w której kochają się jednocześnie dwaj mężczyźni – Erik, Upiór Opery i Raoul, dawny przyjaciel z dzieciństwa.

Upiór w operze” to hit-hitów, musical rekordzista.  Londyńska premiera miała miejsce w Her Majesty`s Theatre w październiku 1986 roku. Niecałe dwa lata później spektakl miał premieręna Broadwayu. Do dziś grany jest i w Londynie i w Nowym Jorku. „Upiór” na Broadwayu zdetronizował inne dzieło Andrew Lloyda Webbera zatytułowane „Koty”. A o Wojciechu Kępczyńskim mówi się, że  „przeniósł Broadway do Warszawy”.

Ktoś powie, że taki tytuł jak “Upiór w operze” – hit West Endu i Broadwayu, przebój uwielbianego kompozytora musicali Andrew Lloyda Webbera – wypromować nie trudno.

To potwornie trudne przedstawienie” – przyznaje reżyser – Wojciech Kępczyński,  dyrektor Teatru Muzycznego Roma w Warszawie.  To właśnie w Romie , właśnie pod okiem Wojciecha Kępczyńskiego powstała polska wersja musicalu. Premiera miała miejsce 15 marca 2008 roku. Była to wersja „non replica” – z prawem do drobnych zmian w inscenizacji. To rzadki przywilej, bo większość światowych realizacji musicalowej klasyki to wersje identyczne z oryginałami.

W Grze o Męce Kaja Mianowana zaśpiewa partię Marii Magdaleny. – Śpiewam utwory z epoki baroku i renesansu. Zadziwia mnie w nich głęboki i jednocześnie subtelny przekaz. Cała teoria afektów tworzy zupełnie oddzielny język muzyczny. Sposób prowadzenia głosu jest też najbardziej zbliżony do musicalu, mimo tego, że są to bardzo oddalone od siebie style muzyczne – mówi solistka TM w Gdyni.

Makabryczny i zniekształcony Chrystus wisi na krzyżu, jego dłonie skręcające się z bólu a ciało naznaczone sinymi plamami. Obok, mdlejąca Matka Boża wpada w ramiona młodego św. Jana Ewangelisty. Po drugiej stronie obrazu Jan Chrzciciel (rzadko przedstawiany w scenach Ukrzyżowania) wskazuje na cierpiącego Chrystusa; w ręku trzyma zwój, który brzmi: “Trzeba, by On wzrastał, a ja żebym się umniejszał.” W Ukrzyżowaniu z Ołtarza z Isenheim Hansa brak łotrów, rzymskich żołnierzy i obserwującej kaźń gawiedzi. Jedynymi świadkami wydarzenia są pogrążeni w rozpaczy najbliżsi. Malował Mathis Gothard Nithard, zwany Grünewald.


“Chrystus w grobie”, jedno z najbardziej fascynujących dzieł Hansa Holbeina młodszego

To unikatowa figura Chrystusa Misteryjnego z ruchomymi ramionami, co pozwalało w trakcie misteriów zdjąć ją z krzyża i umieścić w grobie – odkryta w kościele w Mszczonowie. Kopię, widoczną na fotografii, wykonała na potrzeby inscenizacji “Gra o Męce” Małgorzata Sulisz

Gra o Męce

Chór zaśpiewa:
Przystąpiła do stóp Jezusa grzeszna niewiasta Maria, i ucałowała je umyła łzami, i wytarła włosami, i namaściła olejkiem. Odpuszczono jej wiele, gdyż wiele umiłowała.
Wziąwszy maść, pójdzie do Osoby Pańskiej śpiewając, płacząc:

Maria Magdalena:
Jezusie pociesz duszę mą,
pozwól mi się tobie powierzy

uwolnij mnie od ciężkich win,
do których popchnął mnie świat.
Dalej: Nie odejdę od twych stóp,
dopóki nie uwolnisz mnie od win,
uwolnij mnie od ciężkich win,
do których popchnął mnie świat…

O Artystce

Kaja Mianowana urodziła się 19 lutego 1990 roku w Lublinie. Ukończyła Wydział Wokalno-Aktorski Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, z przerwą na studia na Austriackim Uniwersytecie Muzycznym w Graz. Znane tytuły, w których brała udział, to np.: „Upiór w Operze”, gdzie zagrała jako 17latka, „Les Miserables”, „Koty”, „Love Story” i „Lamaila” Macieja Pawłowskiego, który specjalnie dla niej napisał utwory do swojego baletowego widowiska.

Obecnie można ją obejrzeć w roli Fleur de Lys w pop-operze „Notre Dame de Paris” w Teatrze Muzycznym w Gdyni, do którego została wybrana przez samego kompozytora Riccardo Cocciante oraz w superprodukcji Teatru Muzycznego ROMA „Piloci”. Jest zwyciężczynią Międzynarodowego Festiwalu Anny German w Moskwie. Jako reprezentantka Polski śpiewała podczas otwarcia prestiżowych Międzynarodowych Targów Technologicznych Hannover Messe w Niemczech.

Poza życiem teatralnym, współpracuje z kompozytorami muzyki filmowej, śpiewa dawne pieśni sefardyjskie oraz jest wokalistką zespołu MelluSya, z którym pracuje obecnie nad wydaniem debiutanckiej płyty. Kaja od dzieciństwa gra na różnych instrumentach, jej pasją są języki obce. Mówi po angielsku, niemiecku i rosyjsku.

Od dwóch lat uczy emisji głosu na kierunku: Musical na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.